Skip to main content

In opdracht van NDW en Rijkswaterstaat, en in samenwerking met TriOpSys en verkeerskundige Bas Tutert, heeft Coderized een geavanceerd verkeersmodel ontwikkeld: BVG-Geschat. Deze oplossing is specifiek ontworpen om nauwkeurige schattingen te leveren van verkeersintensiteiten per voertuigcategorie op verschillende verkeersbanen in Nederland.

Met BVG-Geschat bieden wij een volledig geautomatiseerd en reproduceerbaar productieproces voor verkeersgegevens, ondersteund door meerdere betrouwbare databronnen, waaronder NDW-data, het SHiVi-netwerk van RWS en TomTom Move-probes. Dit resulteert in actuele en nauwkeurige verkeersintensiteitsschattingen voor heel Nederland.

Slimme verkeersalgoritmes voor omvangrijke datasets

Onze methodiek is gebaseerd op empirische waardes, oftewel daadwerkelijke metingen. Met behulp van drie slimme verkeersalgoritmes schatten wij ontbrekende tijdstippen en locaties bij, afhankelijk van de beschikbaarheid van omliggende data. Dit levert betrouwbare en consistente verkeersintensiteiten en voertuigverdelingen op voor circa 8.800 verkeersbanen, elk kwartier van elke dag van een maand. Dit resulteert in ongeveer 104 miljoen intensiteitsrecords per maand – een enorme hoeveelheid data waarmee gedetailleerde en nauwkeurige verkeersanalyses mogelijk zijn.

Toepasbaar voor de hele Mobiliteitssector

BVG-Geschat biedt waardevolle inzichten voor diverse belanghebbenden binnen de mobiliteitssector:

  • Overheden en Gemeenten: Met nauwkeurige verkeersdata kunnen beter geïnformeerde beslissingen worden genomen over infrastructuurplanning, verkeersmanagement en milieumaatregelen, waardoor files en verkeerscongestie kunnen worden verminderd.
  • Verkeersbeheer en Incidentmanagement: Realtime verkeersinformatie stelt beheerders in staat snel te reageren op incidenten, zoals ongevallen of wegwerkzaamheden. BVG-Geschat biedt de mogelijkheid om schattingen te doen voor zowel historische als actuele data, essentieel voor het optimaliseren van verkeersstromen en infrastructuur.
  • Verzekeringsmaatschappijen: Dankzij gedetailleerde verkeersdata, onderverdeeld naar voertuigcategorieën en tijdsvakken, kunnen verzekeraars risico’s beter inschatten en gepersonaliseerde verzekeringsproducten aanbieden.

Wat maakt BVG-Geschat uniek?

  1. Datakwaliteit en Betrouwbaarheid: Onze methodiek is ontworpen om verkeersdata grondig te valideren, wat resulteert in stabiele en nauwkeurige schattingen. Onnauwkeurigheden worden tot een minimum beperkt door ingebouwde controlemechanismen.
  2. Inzicht in Voertuigcategorieën: BVG-Geschat biedt gedetailleerde informatie, inclusief onderscheid naar voertuigcategorieën (AL, L1, L2, L3), wat essentieel is voor nauwkeurige analyses per tijdvak en dagsoort.
  3. Innovatief Schattingsmodel: Door de combinatie van empirische gegevens, deductieve analyses en afslagpercentages kunnen zelfs de meest complexe verkeerssituaties worden gemodelleerd.
  4. Consistente Maandelijkse Leveringen: Ons robuuste productieproces zorgt voor maandelijkse leveringen van nauwkeurige verkeersdata, met gedetailleerde rapportages die eenvoudig in bestaande systemen kunnen worden geïntegreerd.

Technisch vernuft: Schaalbaarheid en Multi-threading

Het systeem van BVG-Geschat is ontworpen om grootschalige verkeersdata efficiënt te verwerken. Door gebruik te maken van multi-threading en parallelle verwerkingsmethoden, kan BVG-Geschat miljoenen records snel en gelijktijdig verwerken. Dit is cruciaal bij de verwerking van de enorme hoeveelheden verkeersdata die maandelijks worden gegenereerd.

  • Efficiënte Verwerking: Het gebruik van multi-threading versnelt de doorvoer van datasets, waardoor resultaten snel en tijdig beschikbaar zijn.
  • Horizontale Schaalbaarheid: Dankzij containerisatie met Docker en infrastructuurbeheer via Terraform kan BVG-Geschat eenvoudig worden opgeschaald naar meerdere servers of cloudomgevingen. Dit maakt het geschikt voor zowel lokale als grootschalige implementaties.

Transparantie en analyse van tussenresultaten

Een ander sterk punt van BVG-Geschat is de transparantie in het schattingsproces. Tussenresultaten worden opgeslagen en zijn toegankelijk voor analyse, waardoor gebruikers:

  • Inzicht in Voortgang: Het schattingsproces is zichtbaar, waardoor de totstandkoming van verkeersschattingen eenvoudig te volgen is.
  • Datavalidatie: Deze transparantie stelt gebruikers in staat om resultaten te valideren en bij te sturen indien nodig, wat de kwaliteit van de data verhoogt.
  • Diepgaande Analyse: Door toegang tot tussenresultaten kunnen afwijkingen vroegtijdig worden opgespoord, wat leidt tot betere beslissingen op basis van nauwkeurige gegevens.

Optimale foutafhandeling

BVG-Geschat is gebouwd met een robuust fouttolerant ontwerp dat ervoor zorgt dat het schattingsproces doorgaat, zelfs bij technische verstoringen.

  • Continu Bijstellen: Bij een fout worden getroffen datapunten geïsoleerd en wordt het schattingsproces bijgesteld, zonder dat de rest van de data wordt beïnvloed.
  • Hervatten zonder Dataverlies: Dankzij gedetailleerde logging kan het schattingsproces worden hervat vanaf het punt waar het misging, zonder dataverlies.
  • Herstelbare Processen: In geval van tijdelijke verstoringen, zoals netwerkproblemen, kan het systeem automatisch opnieuw proberen zodra de omstandigheden zijn hersteld.

Geavanceerde technische infrastructuur

BVG-Geschat is gebouwd op een moderne technische architectuur, ontworpen om grote hoeveelheden verkeersdata efficiënt te verwerken en beheren. De applicatie maakt gebruik van:

  • Java voor stabiele kernfunctionaliteiten.
  • PostgreSQL met PostGIS-extensie voor geospatiale data-opslag en geografische queries.
  • Docker voor schaalbaarheid en flexibiliteit in verschillende omgevingen.
  • OpenAPI voor naadloze integraties met externe systemen.
  • Liquibase voor consistent en betrouwbaar databasebeheer.
  • JOOQ voor efficiënte databasequery’s met PostgreSQL.
  • Terraform voor infrastructuurbeheer als code, wat schaalbare cloudimplementaties ondersteunt.

BVG-Geschat in context

BVG-Geschat speelt een belangrijke rol binnen de keten van individuele lusdata tot jaarcijfers van INWEVA (Intensiteiten op Wegvakken), waarmee de verkeersintensiteit op ongeveer 4.000 wegvakken wordt gemeten. Dankzij BVG-Geschat kunnen we nu betrouwbare schattingen maken voor elke SHiVI-verkeersbaan op het Rijkswegennet, zelfs op locaties waar geen intensiteit bekend is via INWEVA.

Op zoek naar ondersteuning bij uw software projecten en producten?

Ben je op zoek naar een goede partner in ontwikkeling van robuuste en betrouwbare software producten zoals BVG geschat, neem dan contact met ons op.